Redback spider, hairdresser and Nemo. - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu Redback spider, hairdresser and Nemo. - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu

Redback spider, hairdresser and Nemo.

Blijf op de hoogte en volg Renate

31 Oktober 2012 | Australië, Mosman

Al rennend rennen we -obviously- achter elkaar door het huis. Will en ik. De cheeky monkey heeft de icepack uitgevonden, ja hoe noem je dat in het Nederlands. Keine ahnung eigenlijk. Gewoon ijs, maar dan verpakt. Duidelijker wordt het niet. Goed dit blokje ijs verpakt in een Nemovisje wordt eigenhandig door meneertje uit de vriezer gehaald en op mijn benen gedrukt. Dat is natuurlijk vreselijk koud. Ik hoef maar een klein gilletje te laten ontsnappen, wat de eerste keer echt spontaan gebeurde en hij lacht hard. Gelukkig is hij twee jaar en zit hij nog in de ‘nog een keer, teletubbie’-fase. Daarna gingen we dus rennend door de keuken, kamer en hal en fake ik het gilletje nog zo'n twintig keer. Het wordt steeds meer m’n thuis. Ik voel me op m’n gemak, tenzij Mike en Fiona een meningsverschilletje moet ‘uitpraten’ als ik ook in de kamer zit. Dan kom je toch wel dicht in hun privacy. Niet dat zij er mee zitten geloof ik. Prima! Overdag ben ik veel weg met Fiona en de kids of we zijn thuis. Fiona en ik kunnen ook echt goed met elkaar overweg. Je leert elkaar natuurlijk ook steeds beter kennen en we houden allebei van koffie. Vandaag hadden we het even over de directheid van de Nederlanders. Ik betrap me er zelf soms op, niet dat ik het expres doe maar wij hebben gewoon een andere manier van antwoorden, wat directer dus. Zij zijn zo beleefd. Achter veel zinnen ‘thanks’ of ‘please’, dan krijg je dus zinnen in het Nederlands als: ‘ Zou je mij de suiker kunnen geven, alsjeblieft?’ of als je toch behoorlijk gebiedend zegt tegen de kinderen dat ze in bad moeten ZITTEN wordt het: ‘Ga zitten, alsjeblieft!’ Dat kan gewoon bijna niet dwingend. Behoorlijk grappig, maar dat zorgt soms voor wat verwarring. Vandaag was Fiona wat later terug en ze vroeg aan mij of ik dat goed vond dus ik reageer : ‘Ah yes.’ als in ‘fine with me’ en zij dacht dat ik het eigenlijk niet wilde omdat het in haar oren wat ongeïnteresseerd klonk. In het Nederlands gebruik ik dat vaak, eigenlijk een beetje waar ze hier ‘no worries’ voor gebruiken. Je begrijpt dat ik dat de volgende keer ook maar gebruik in deze situatie. Eerlijk gezegd neem je ‘no worries’ heel snel over en gebruik ik het best geregeld! Komt vast door de bakker ..

Dat is trouwens ook zoiets, ik kom nu gewoon bekende tegen in Mosman. Ja dat is echt leuk! Bijvoorbeeld afgelopen week toen ik van de kapper kwam. Jaja ik ben eindelijk geweest, voor 40 dollar wat ongeveer 32 euro is. ‘Oh that’s véry cheap!’ zei Fiona, ben benieuwd of jullie dat kunnen beamen. Ik vond het ook goedkoop maar wel voor Australia. De kapster deed precies wat ik wilde, gelukkig! Maar goed toen kwam ik dus de moeder van Mike tegen. Later zag ik nog een meisje van de kerk langslopen. Heerlijk, dat geeft je echt een soort thuisgevoel. Twee maanden ja. Bijna. Donderdag stapte ik precies 8 weken geleden in het vliegtuig.

Het baby’tje, little Sophie. Ze is zo schattig. Ik mag nu eigenlijk wel geregeld vasthouden en ik vind het ook helemaal niet erg meer want ze groeit gigantisch snel dus heeft nu beetje de grootte waardoor ik het niet meer onwennig vind. Ze was zó klein. Er is gister een baby’tje geboren bij een vriendin van Fiona en dat baby’tje is net zo groot als Sophie nu is. Ze is lief!

Verder was het een week zoals anders. Ben begonnen met Bible course op woensdagavond, vorige week. We behandelen de ‘Prodigal Son’ van Tim Keller. Erg interessant! Afgelopen zaterdag zou ik naar Hillsong live recording album gaan maar ben niet gegaan. Het zou twee uur duren en ik vond het de reistijd en het geld niet waard. Dat was dan wel in Sydney maar goed Sydney is denk ik net zo groot als Nederland. Ik overdrijf maar de mannen die ik vorige week sprak over Amsterdam hadden misschien nog niet zo’n gekke conclusie. Iedereen vraagt hier, als ze horen dat ik Nederlands ben naar Amsterdam en drugs en kijken allemaal verbaasd als ik zeg dat ik het nog nooit gebruikt heb want ik woon tóch in Nederland. Ik vertel de mannen van het kleine kioskje dat Amsterdam zo’n uur van m’n huis af is met de trein, ongeveer net zo ver als ik van Mosman naar het midden van de stad wil met het openbaar vervoer. Ah ik woonde in Amsterdam dus was hun conclusie. Ze wilden allebei nog een keer naar Amsterdam maar niet voor de drugs, nee voor de bezichtigingen. Ik denk dat ze punten wilde scoren, ik denk niet dat het heel erg gelukt is. Iedereen wil namelijk naar Amsterdam. Fair enough.

Uiteindelijk ben ik zaterdagavond naar verjaardag gegaan van één van de meiden van de kerk. Een kleine supriseparty met worstjes van de bbq, sla, brood en applecrumble als dessert. Oeeeh dat is zo lekker!! Mjam! Het was erg gezellig! M’n eerste verjaardag in Aussie met Aussies. Zondag naar Hillsong church, geluncht met een groepje bij de Mexicaan. Lekker spicy. ’s Middags had ik niet wat bijzonders in m’n hoofd en besloot ik naar de Chinese garden te gaan bij de Darling Harbour. Het was ontzettend druk daar overigens. Een roeiwedstrijd en een Chinees feest denk ik want er liepen alleen maar Chinezen in mooie kleding over een soort festivalterrein dat daar dichtbij ligt. Niet in de Chinese garden. Best grappig die tuin, het is net of je even in Azië bent. Dat denk ik dan, want eigenlijk ben ik daar nog nooit geweest, behalve op het vliegveld van Guangzhou. De terugreis ga ik een nachtje overblijven in een hoofdstad in Azië hopelijk.

En toen was het alweer week 8 mét heerlijk weer. Vandaag was het gewoon bijna te benauwd en het is nog maar lente. Had niet zo’n zin om vanmiddag nog trampoline te springen in de zon. Maandagmiddag waren we even gaan spelen in de ‘sandpit’, de zandbak. Op een gegeven moment liep er een spinnetje. Niet groot, beetje rare kleur, roodachtig. De jongens waren een beetje bangig, ik voor het eerst in mijn leven niet en dacht: ‘ach wat kan dat spinnetje nou voor kwaad, laat lekker lopen’ en de jongens zijn al bang voor een vlieg dus. Ik besloot het spinnetje toch maar even uit de zandbak te halen. Het spinnetje zat aan het eind van een schepje en ik gooide het spinnetje wel een meter, misschien twee meter verderop in de tuin. Zitten we een uur later aan de tafel rond een uur of 5, dan hebben de jongens altijd hun avondeten, heeft Jack het over het spinnetje. Ik dacht ‘blabla, spinnetje’. Vraagt Fiona: ‘Was het een rode spin?’ en toen viel die. Het kwartje. Rode rugspin, de meest dodelijke spin. Mc Cleods Daughters. Gelukkig had ik hem wel een meter of twee verderop levend in de tuin gegooid, lekker dichtbij mijn kamer. Je snapt nu wel dat ik niet zo gerust meer door de tuin heenloop, al helemaal die kinderen geen moment uit het oog verlies en elke spin doodtrap met slippers want met blote voeten loop ik ook niet meer. Daar dacht ik daarvoor helemaal niet over na maar nu dus wel en lekker overdreven. Precies zoals ik in zulk soort gevallen dan ben, helemaal niet meer relaxt. Gelukkig hebben ze hier geen last van slangen, maar dat was wel weer één van de redenen waarom je hier eigenlijk een hond moest hebben legde Fiona uit. De hond van vrienden uit Brisbane waar zij vandaan komt had vorige week nog een slang aangevallen.

Ik leef nog. De kinderen leven nog. Zaterdag heb ik ‘Brekkie’ met de jeugd van St. Clements met BBQ. Ik ben benieuwd, heb eigenlijk nog nooit ontbeten met de BBQ. Het land van de BBQ, dus toch! ’s Middags ga ik naar Hayley, voor het eerst naar Manly beach en daar wat drankjes nuttigen! Voor de rest zie ik het wel weer! Dat is eigenlijk wel heerlijk hier, lekker spontaan dingen doen en op het laatste moment verzinnen! Lovely. Spontaan bedenk ik dat ik nu ga slapen want het is al 11 uur en ik heb afgelopen twee avonden tot een uurtje of 12/half 1 opgezeten vanwege twee -wel erg gezellige overigens- skypegesprekken maar de wekker gaat nog steeds om 630u!

Morgen maar weer genieten van het strand. 30 graden! Mmmmm. Hahahaha en ik heb vandaag voor het eerst in m’n leven gehoord: ‘jij bent echt heel bruin!’ Right. Vol met sproeten bedoelde ze denk ik. Menschen, heb een gezellige week! Geniet van het herfstweer. Heel af en toe, alleen soms ’s avonds denk ik: zou graag een winterjas kopen en warme laarzen, voor de open haard zitten ’s avonds met warme chocolademelk en slagroom. Dan is het weer ochtend, schijnt de zon weer heerlijk en dan denk ik: ‘toch niet’ en trek ik fijn mijn korte broekje weer aan!

WITH LOVE.

  • 31 Oktober 2012 - 14:34

    Jeanine:

    Heerlijk verhaal :D
    Grappig om zo een beetje een idee te krijgen wat je daar zoal doet, nu weten we tenminste dat je niet de hele dag op het strand ligt en uit je neus zit te eten (misschien de halve dag?:P)
    En die spin!!! Inderdaad McLeods Daugthers! Ik zou ook 7 kleuren schijten van angst denk ik! Dus je reactie klinkt logisch!
    In Indonesië zeiden ze ook over Nederlanders dat ze direct waren en soms gemeen over anderen. Snel een oordeel over bijvoorbeeld andermans kleding en die ook naar elkaar uiten. Andere culturen slikken die gedachte in en maken een compliment ofzo..
    Die foto's van de chinese tuin zijn gaaf! Een stukje Azië!
    Leuk om dit allemaal te lezen!
    Dikke knuffel uit Nederland van mij!
    Oh btw: morgen is het weer de 1e van de maand!!!

  • 31 Oktober 2012 - 15:55

    Lianne:

    Leuk meis!!
    Fijne ervaring!!

    Liefs

  • 31 Oktober 2012 - 17:45

    Elco:

    Hey miss van the Mountain..!

    Lovely report again.. Keep on the good work! And keep using that Aussie slang, I love that :D
    Gaaf dat je naar de Bluemountains gaat over een poosje. Wij zijn er ook geweest maar eigenlijk te kort. Als je van hiken houdt is dat wel een supermooi gebied!
    Enjoy ur (endless) summer! (en koop een hoed...;)

    Have a good one!

    xx Elco

  • 01 November 2012 - 19:30

    Nieske D.:

    Lelijkerd!

    Tjonge ik dacht..laat ik die verslagen ook eens gaan lezen (ik vergat het steeds, geen tijd en al die andere smoezen), maar ALLEMAAL teruglezen pfffff, jij lult wel mevrouwtje, daar kunnen mijn Cura-verhalen niet aan tippen! Dus ik heb er al 2 gelezen. Ga jij maar fijn rode-rug-spinnen-werpen en achteruit rijden en file parkeren en strandhangen dan ga ik morgen weer fijn aant werk. Bleeegh (ik wil ook!!!)

    o ja kmoet ook nog je mail lezen! Ga ik nu doen! hihi

    Knusjes!

  • 07 November 2012 - 07:54

    Arie:

    hey renate,

    leuk om iedere keer je verhaal weer te lezen.

    ik wens je nog leuke en gezellige tijd toe

    groetjes arie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mosman

Renate

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 26350

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Annely en Renate gaan rechtdoor

06 September 2012 - 29 Maart 2013

overwinteren DOWN UNDER.

Landen bezocht: