Make today happy. -yay, i do!- - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu Make today happy. -yay, i do!- - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu

Make today happy. -yay, i do!-

Blijf op de hoogte en volg Renate

08 November 2012 | Australië, Mosman

Kopje thee, deur open -het is heerlijk weer- en off we go! Wat vliegt de tijd, ik schrijf graag wat ik allemaal zie en meemaak maar moet me er toch wat meer toe zetten. Normaal schrijf ik té laat in de avond, ben ik eindelijk is klaar rond een uur of 12 in de nacht, lukken m'n foto's prompt niet en krijg je van die halve zinnen. Dat is ook niet echt ongewoon hier, meestal zie ik het middernacht worden. Ik denk dat ik een avondmens ben want 's ochtends baal ik er altijd weer van als de wekker om half 7 gaat. Vandaag was ik in een opruimbui, dus heb Fiona d'r huis opgeruimd, bedden opgemaakt en was opgehangen in mijn werktijd en dacht 'hmm mijn plekje kan ook wel een opruimbeurt gebruiken.' Dat is gedaan en wat een heerlijk gevoel, dat wou ik ook gewoon even delen! Het enige nadeel van die deur open is dat er nu weer allerlei beestjes naar binnen vliegen .. goed ik ben ondertussen steengoed in het doden van beestjes. Denk dat er een stuk of 30 de dood vonden in mijn kamer. Ho niet boos worden, het zijn gewoon muggen en dat soort onplezierige beestjes. Ze komen binnenkort met een soort bestrijding tegen insecten, dat doen ze binnen aan de randen. Het is een week na die tijd niet geheel ongewoon dat er -grote- scor bugs te zien zijn hier, die van de eerste week. Dat vertelde Mike met een glimlach op zijn gezicht en drukte een keukenrol in mijn handen. 'Die zul je wel nodig hebben, je weet nu hoe het moet'. Dat is denk ik de sarcastische humor van de Aussies die ik niet begrijp! Oké best wel want ik vond het best grappig. Daarna wees hij naar m'n badslippertjes: 'Die zijn perfect!' Ja dat was ook grappig. Nu nog wel ja. Tot ik zo'n beestje onder mijn slippertje hoor kraken en ik dat moet opruimen met een stukje keukenrol waarin de laatste stukje al krakend door mijn hand worden geplet. Heerlijk idee! Looking forward to it! Ik denk dat ik die week op vakantie ga, naar de outback ofzo. Grapje. De sfeer is echt perfect in het gezin en ik heb dus nog geen verschillen ontdekt tussen de sarcastische humor van Aussies en Nederlanders. Het is wel echt een gek idee als ik met mensen van thuis skype, ik besef het nog niet helemaal dat ik hier loop, hier woon helemaal 'alleen'. Onee ik voel me niet alleen maar ik bedoel met niemand die je echt kent zeg maar. Ik besef het niet, het voelt als een grote droom maar dat is het niet. Ik heb mezelf al geknepen. Eigenlijk kan ik het niet echt uitleggen maar het is fantastisch! Het voelt ook heel vertrouwd, alsof ik hier al jaren ben in plaats van twee maanden. Zelfs het linksrijden voelt niet meer raar. Ik loop alleen nog steeds naar de verkeerde kant van de auto en ik grijp nog steeds tussen de twee voorste stoelen naar m'n gordel. Het Engels praten gaat echt vanzelf, dat gaat al zo automatisch, eigenlijk heb ik het amper meer door dat ik Engels praat. Gek is dat! Ik praat ook te snel volgens de Engelse juf, uit Ierland die Australische sarcastische humor heeft, hoe is dat! .. ik krijg het zelfs voor elkaar in het Engels! Dus wil ik als een echte Aussie klinken, wat nooit lukt overigens, moet ik in ieder geval mijn tempo 3 tandjes verlangzamen. -dat vind ik nou een leuker woord dan vertragen, zo lekker logisch ook-

De barbie (BBQ) at Balmoral was zeer leuk, alleen het weer zat niet echt mee. Het was een beetje regenachtig die dag. Goed de BBQ werkte ook bij regen en gelukkig was het groot gedeelte van de dag droog. Het was gewoon spek, eieren en tomaat dat ze op de BBQ deden, niet heel erg bijzonder. Alleen als wij BBQ noemen, denken wij aan worstjes, shaslicks, karbonade en speklap, hier gewoon aan een buitenkeuken. Op zich wel logisch! Die middag ging ik naar Hayley in Manly. Jammer dat het weer nog steeds niet echt meezat maar ondanks dat hebben we een erg gezellige middag/avond gehad. Grappig hoe ik het zo goed met haar kan vinden, net of ik haar al jaren ken! Aan het eind gingen we nog even naar haar appartement waar ze woont met Tavis -haar verloofde- en zijn tweelingbroer Lachlan en ga dit nou niet op z'n Nederlands uitspreken! (lees: loklen) Ik leer Hayley wel Nederlandse woordjes maar wij beheersen een moeilijke taal met lastige 'uitspraak-lettercombinaties' en letters, zoals ZW, KL, R, AA, CH, G etc. Wel lachwekkend als ze het toch probeert! Tavis was niet thuis dus wij hebben even met Lachlan gepraat. Eigenlijk was hij meer aan het woord maar ik heb wel weer veel geleerd over Australia. Het onderwijssysteem is hier bijv. ook bagger aan het worden, hij legde wat uit over economie en waarom alles zo duur is, had het over geschiedenis van wijken in Sydney én dat allemaal in een uur. Ik denk dat zijn hobby ook praten is. Hij komt net als Hayley uit Dubbo, een plaatsje in de country en heeft een giga Aussie accent en een giga baard by the way. Hij vertelde ook dat Amerikanen nog 10x zo beleefder zijn in hun taal met 'thanks' and 'please' etc. Kan het me niet voorstellen maar Amerikanen blijken de Aussies een beetje boers te vinden, ook in hun taal. Zeg maar een soort plat praten, that makes sense i guess. Ik ben dat dus wel gewend, misschien dat ik het daarom juist leuk vind!

Aangezien ik bij twee kerken zit en de Hillsong church één keer avondmaal heeft per maand, heb ik al drie keer avondmaal hier gevierd. Wel bijzonder hoe dat aan wordt gepakt, het duurt in ieder geval niet zo lang als in onze kerk. Na de kerk ging ik met Charlotte naar Bondi Beach. Again, ja! Nu voor 'sculptures at sea'. Een mooie tentoonstelling van allerlei kunst, grappige, mooie en interessante kunst, langs de kust van Tamarama beach tot Bondi beach. Goed ik wilde daar nog graag heen want het was de laatste dag dat het er was. Had ik dat even geweten .. mensen mensen wat een mensen! Overal! Niet helemaal mijn ding en dan was het ook nog warm maar het was wel de moeite waard. Erg mooi! Daarna een ijsje gehaald en we besloten terug te lopen naar Bondi Jn waar vandaan een trein ging naar de city. Eerst wilde we wachten op de bus maar weer al die mensen hè, die moesten ook allemaal met de bus dus wij besloten te lopen en ik denk dat we er anders nog hadden gestaan, wachtend op de bus.

Vorige week ging ik naar de stad, gewoon even rondlopen en een koffie halen. Oh en ik had nog wat boodschapjes nodig maar goed. Rijd je de stad binnen met de bus, zie je ramenlappers. Ik denk dat ramenlappers hier de CALO moeten doen, die beklimmen die gebouwen alsof het bergen zijn. Nu moet dat ook wel want die gebouwen zijn écht hoog, de ramen dus ook vanzelfsprekend. Vervolgens stap ik uit, heb die dag zomerkleren aan, gezien het weer vrij logisch. Dan loop ik de QVB binnen, sta ik ineens oog in oog met een immens grote kerstboom. Dat ging even te ver. Dat was zo'n vreemde gewaarwording. Ik bedoel bij kerst hoort -het liefst- sneeuw, kou, warme chocolademelk, kalkoen uit de oven, open haard maar in ieder geval kou. De Aussies van de kerk vertelde over hun kerst toen ik dit vertelde. Zij vieren dat dus op het strand met een BBQ -hoe kan het ook anders- en lots of seafood. Lachlan had zelfs eens een kerst meegemaakt met 40 graden in Dubbo, dat het te warm was om naar buiten te gaan. Ik vind het wel onwijs leuk om kerst hier te vieren, gewoon eens anders dan anders en dan ook écht anders. De mensen uit de kerk die studeren hebben het ook over afronden en dat vond ik ook wel beetje raar, ze zouden klaar zijn rond december. Eigenlijk is het heel gewoon, dan begint hun zomervakantie natuurlijk! Ah vakantie .. daar heb ik zin in! Even geen huismama de tweede zijn! Bijna weekendje Blue Mountains, huis is al geboekt! YAY!

De eerste kerstbazaar met Santa Claus zit er al op. Gisteren was er op de preschool van Jack een bazaar. Ik denk dat dit ook een hulp Santa was want hij leek nep net als de hulp Sinterklazen. Het was wel erg leuk! Het was een bazaar met BBQ, goh hoe kan het ook anders. Daar hebben we dus gegeten. Ik was niet de enige Au Pair, dat was dus wel leuk om te zien. Overal zie je Au Pairs achter de kinderen aanrennen of op de grond zitten lettend op de kinderen die eten. Ja inclusief ik. Ik rende ook achter Will aan, dat was mijn job die avond. Handen vol maar allerleukst. En achter hem aanrennen ben ik wel gewend. Jack en Will zijn echt jongens, elk moment willen ze vechten en ze hebben het aldoor over hun 'willy' als ze in bad moeten. Dat is erg lachwekkend. En Sophie, die huilt, als een echt meisje. Onee dat doen alle baby's.

Wat trouwens wel opmerkelijk is, is dat alle Aussies van de kerk, of tenminste de meeste, liever in Europa zouden wonen. WAAAAAT?! Ja ook mijn reactie, omdat -zo zeggen zij- je dezelfde oppervlakte hebt met veel meer landen. Hier kun je tien uur reizen maar dan zit je nog in Australia en in Europa kun je al twee tot drie landen door zijn. Al met al zijn de Aussies wel erg leuk om mee op te trekken, goed dat had je al gemerkt waarschijnlijk!

Oh en om nog even terug te komen op het 'Hi, how are you' etc. Verwarrend. Als de één het vraagt, is het gewoon een manier om hallo te zeggen en kun je gewoon reageren met 'Hi' en de ander stelt de vraag echt uit interesse. Ja en zie dan maar is uit te vinden hoe de ander het bedoelt! Kan soms best genant zijn!

Gisteren waren we thuis met de jongens en ze waren bezig met Duplo. Ze bouwen van alles, zoals ik al zei : echte jongens. De één loopt ook met een schram op z'n wang van de ander. Faaain! Komt Will naar Fiona toe op een gegeven moment: 'Bullshit mama!' en even later naar mij 'Bullshit nata!' Fiona en ik elkaar aankijkend en lachend constateren we dat hij bedoelde: 'Built it'. Erg grappig. Verder heb ik ontdekt dat de bussen hier naar hun werk rijden. Ik vroeg Will namelijk: 'Where are the buses going?' 'Work nata!' Oh en Jack begrijpt niet dat ik de oudste ben. Ze hebben hem hier uitgelegd dat de tweede altijd de 'crazy one' is, komt hij naar me toelopen: ' You are the first child?' 'Yes I am, just like you!' Lange stilte. ' .. but you are crazy!' Hmm, heb hem maar verteld dat mijn broer nog gekker is. Al had ik dat beter niet kunnen doen want ik moest natuuurlijk uitleggen waarom dan, ja en ga Patrick maar is uitleggen! Ik wou het ongeluk in de tunnel ook nog uitleggen. Dat doen Patrick en ik namelijk wel is aan tafel tot ergenis van zuslief -daarom doen we het eigenlijk, wat een pestkoppen, jaahaa- maar volgens Fiona leerde ik ze verkeerde gewoontes. Will laat nu wel graag zien wat hij eet, hmm! Sorry mijn naam is haas. Ze hebben hier ook veel dezelfde uitspraken, zo had ik laatst 'a frog in my throat' legde Mike uit.

Dit werkt perfect, heb nog heaps of time left tot ik weer aan het werk moet dus ga nog maar even naar het strand lopen om daar even te zitten. Het is toch lekker weer! Vanavond weer English class! Ik leer veel van de Australische cultuur maar ook van andere culturen en geschiedenis van landen. Zo sprak ik eerst met een Japanse jongen en afgelopen keer met een Russische jongen. Leuk! Alles is leuk! I'm happy!

Dag leute!
See you later!
With love. ♥

  • 08 November 2012 - 08:35

    Annely:

    Volgens mij hebben de jongens de mooiste tijd van hun leven!
    Met zo'n crazy au pair! Geweldig!


    Geniet hier met het winterjasje aan volop van je vehalen!
    Xx

  • 08 November 2012 - 12:14

    Moeders:

    Zeker verkeerde gewoontes!! En ook echt vies. Ook tot ergenis van je paps en mams.
    Wel grappig om te zien dat Patrick zonder jou veel rustiger is!
    Jammer dat er geen foto van Lachlan bij zit.Grappig une barbe du trois annees!!
    Veel plezier vandaag. Veel liefs en een dikke knuffel van ons xxxx

  • 08 November 2012 - 12:28

    Anne-José:

    Daaaag liebchjen,

    leuk weer, goed om te merken dat je nog nét zoveel praat.. euh.. typt daar aan de andere kant van de wereld! Ik snap er helemaal niks van hoor, dat jij the crazy one bent. Waar haalt ie het vandaan. Haha, en moeders vd Berg kan de volgende keer wel mee naar Londen!
    Ik verwacht trouwens de volgende geplette kever met een foto op whatsapp, mét trotse moordenaar erbij!
    Tot snel weer,

    Liefde van Willy. ♥

  • 08 November 2012 - 20:05

    Gerdien:

    Hoi Renate,

    Even weer lekker gaan zitten voor je verhaal. Heerlijk om te lezen. Fijn dat je het daar zo naar je zin heb. Hier is het echt herfst dus geniet maar lekker van het mooie weer met Kerst.

    Nog veel plezier met alles! We blijven je volgen.

    Lieve groet Henk en Gerdien

  • 09 November 2012 - 12:10

    Zussie:

    Hahaha ongeluk in de tunnel, vind ik niet zo leuk!;p Ook al ben ik er nu wel aangewend op me werk!:) have fun!:) kus van je zuslief

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mosman

Renate

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 26354

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Annely en Renate gaan rechtdoor

06 September 2012 - 29 Maart 2013

overwinteren DOWN UNDER.

Landen bezocht: