Time flies .. what a wonderful world! - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu Time flies .. what a wonderful world! - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu

Time flies .. what a wonderful world!

Blijf op de hoogte en volg Renate

05 Oktober 2012 | Australië, Mosman

Wat gaat de tijd snel. Echt. Vandaag ben ik hier 4 weken. Ik houd het nog aardig vol met schrijven, toch nog elke week een blog tot nu toe. Geen idee of ik dat vol ga houden, het lijkt voor mij namelijk alsof ik gister de vorige heb geschreven. Hoe dan ook, ik heb altijd genoeg te vertellen.

Zondag liep ik weer vroeg uit de deur, dit keer dacht ik redelijk op tijd te zijn maar voor de derde keer die week moest ik rennen naar de bushalte. Inschattingsfoutje. Het lopen op die heuvels, fikse heuvels wel te verstaan valt niet mee in de vroege ochtend. Dacht ik nipt op tijd te zijn, kon ik nog 3-5 minuten wachten tot de bus kwam. Bussen zijn hier vrijwel nooit precies op tijd, maar goed je kunt het er ook niet op gokken. Rennen dus. Mooie dienst, ik heb deze dienst alleen gezeten, no problem. Daarna zag ik nog wat mensen waar ik vorige week mee had geluncht. Het Zweedse en Nederlandse meisje waren er niet, de één in Nieuw Zeeland en de ander werken of wat dan ook! Ik moest haasten wat ik zou met Charlotte naar Bondi Beach gaan. Hip hip hooray, Bondi! Ik had hele hoge verwachtingen. Hele hoge. Goed, zover zijn we nog niet. Wij in de trein vanaf Central Station naar Bondi Junction. Liepen we een heel eind, lekker Nederlands praten, richting Bondi Beach -dachten we- maar liepen we richting Bronte. Gelukkig sprak een vrouw ons aan die ons zoekend zag kijken en vertelde ons de weg richting Bondi. Haha dachten we weer dat we goed zaten, ik shocked door een wel heel klein strandje met maar één rescue -wat ook nog vrouw was- en amper surfers. Bleken wij, toeristen, op Tamarama Beach te zijn. Gelukkig konden we zo via een weggetje langs het water naar Bondi Beach. Daar liepen zoveel mensen dat we het niet mis konden hebben. Boven op een heuvel hebben we wat foto's gemaakt van Bondi Beach. Een jongen bood spontaan aan om een foto van ons samen te maken, prima! Wij op de foto, daarna besloten nog een foto van ons afzonderlijk te maken, wat we zelf konden natuurlijk. Vervolgens komt de vriend van die jongen, naar mij toe en vraagt of hij een foto van ons samen moest maken. Ik vertelde hem dat dit niet nodig was omdat, wijzend naar zijn vriend, al een foto van ons samen had gemaakt. Ik denk alleen dat hij erg beledigd was aan zijn gezicht te zien, die keek beetje sip ofzo. PINDAKAAS! Ein-de-lijk, na wel een half uur lopen vanaf station bij Bondi Beach viel het me eigenlijk beetje tegen. Haha! Wacht! De surfers waren megaleuk en stoer want ik denk dat ik dat dus écht nooit ga kunnen. Jaja, ik geef niet gelijk op, als ik de kans krijg ga ik het zeker proberen. Oké ik ga zeker m'n best doen om een keer te surfen. Nee, ik ga kost wat het kost (veel geld) surfen, kan altijd daarna nog gaan bodyboarden. Zag er namelijk ook wel leuk uit én makkelijker. Nee meiden, echt mooie rescue mannen heb ik niet gezien, er stond ook wel echt veel wind en wij hebben niet heel het strand overgelopen. Al was het veel kleiner dan ik dacht. Goed Bondi Beach. Leuke dag! Ik besloot om de kerk in Mosman, de St. Clements te bezoeken waar veel jeugd moest zijn at 7pm. Dat deed ik. Er was inderdaad veel jeugd maar ik werd aangesproken door een beetje een vreemde man van, ja je raadt het nooit, 70. Lucky me. Die vervolgens ook nog naast me ging zitten. Hooray! En bij het voorstellen aan nieuwe mensen om je heen in de kerk, wéer tegen me ging praten. Happy days! Niet echt christelijk dit, ik weet het maar goed dat dacht ik wel eventjes. Het was een mooie dienst as well en na de dienst kwam er een jongeman op me af die zich voorstelde als Nick en me vervolgens voorstelde aan een groep van zo'n 10 jongeren waaronder nog een nieuw meisje die avond, Hayley. De groep Aussies nodigde ons uit om wat te eten bij één van hen thuis, wij besloten mee te gaan. Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Goed daar zat ik dan met een groep Aussies, pratend over dagelijkse bezigheden etc etc. Ik was een beetje moe en einde van de dag, dus alle concentratie nodig. Het was leuk om alles te volgen, haha en sommige dingen ook niet. Don't worry. Af en toe vroegen ze wat over Nederland en waarom ik koos voor Australia en wat ik ervan vond, usual things. Ik vond het in ieder geval geslaagd! Hayley bracht me thuis en we wisselde nummers uit zodat we samen eens wat konden drinken in de avonden. Haar vriend werkt dan dus zit ze vaak alleen en ik ook, perfect! Ik kreeg nog smsje van Fiona dat ik de volgende dag wel vrij kon nemen want Mike was nog thuis. Heerlijk, dat werd eens fijn uitslapen!

Mike moest nog een rondje met mij rijden, oftewel een rijles, omdat hij moest weten hoe ik reed en of het verantwoord was met de kinderen etc, of ik het onder de knie had, voor zover dat mogelijk is en dan bedoel ik dat in het algemeen natuurlijk! Ik bedoel, ik ben natuuuuurlijk een fantastische bestuurder. No doubt. In afgelopen weken heb ik eigenlijk al wel meerdere keren de auto alleen meegehad maar goed rijles dus. Ik wilde naar de stad dus hij besloot met mij naar de stad te rijden nadat hij me de plek waar Jack tenniscamp heeft in zijn vakantie, had laten zien. Ik had net tegen Marcus gezegd de week ervoor dat ik voor geen goud in de stad wilde rijden. Nu moest ik en was toch ietwat zenuwachtig. Het was een echt echte rijles met achteruit de inrit inrijden heuvelafwaarts, fileparkeren, keren en de stad. Poeh, ik voelde me even weer 18. -want ik ben al zó vreselijk oud, i know- Wonder boven wonder ging het achteruit fileparkeren in één keer goed, het keren in één keer fantastisch en ook in de stad was ik niet zenuwachtig of whatever, alleen over het achteruit de inrit inrijden heuvelafwaarts wil ik het liever niet hebben. Ik moet wel zeggen dat ik nu maar 3 hoefde te steken ipv 10 keer de vorige keer met Fiona dus wat dat betreft! Volgens mij stond Mike versteld maar hij vond het 'pretty good' en was wel soort van trots dus daar was ik blij om: 'ik heb in Sydney gereden en over de Harbour Bridge, ik heb in Sydney gereden en over de Harbour Bridge, lalalala.' Weet je dat ze hier helemaal geen rijlessen hebben, je moet gewoon oefenen met je vader/moeder en dan kun je examen doen. Als je dan je examen hebt gehaald moet je nog een x aantal uren maken met vader/moeder en dan mag je rijden. Vervolgens ging ik met de bus naar een outletstore in een onuitspreekbare suburb: Drummoyne. Een outletstore is echt een uitkomst hier, het is echt duur. Ik heb fijn allstars op de kop getikt voor 50 dollar ipv 100 dollar, dus mooi heb ik wat gympies waar ik wat langere afstanden op kan lopen. Ik weer blij. Blijheid alom hier.

De rest van de week was af en toe wat gestresst. Fiona is aardig gecontroleerd, geeft tig tips hoe ik het beter kan doen (lees: op haar manier) en dat vind ik soms lastig. Ze is ontzettend lief en bedoeld het niet verkeerd maar ach no worries, gewoon even wennen denk ik. Het was fantastisch weer deze week: Hollands zomerweer (in een goede zomer), Australisch lenteweer. We, Fiona en ik, zijn een ochtend naar het strand geweest met de kids. De baby, Sophie, gaat dan ook mee, ze slaapt eigenlijk veel of huilt, wat baby's alleen kunnen in feite naast eten. Verder naar de ZOO, wat een ontzettend gave dierentuin. Ik was er nu maar 1,5u met de kinderen, ze hebben abonnement, moest Jack eerst een uur opbeuren want hij bleef zeuren om z'n mama. Dat is een fase van 5-jarige denk ik. Na het ijsje dat ze kregen, werd het gezellig! Ik wil gauw een keer met een vriend/vriendin hier een hele dag gaan. Veel lol gemaakt met de kids, ze willen de hele tijd vechten/stoeien: echt jongens dus maar gelukkig houd ik ook ontzettend veel van vechten. Trampoline springen. Spelen met de Lego. Jack is bezeten met Cars 2 en dat is nou ook net mijn lievelingsfilm. Nu leer ik alle namen van die auto's uit m'n hoofd, want ja die moet ik natuurlijk wel kennen! We maken de auto's van Lego en hij heeft de auto's ook nog in gewone variant. De Gruffalo is nog steeds nummer 1 van Will. 'Oh doesn't he know, there is no such thing as a gruffalo.' Favoriete uitspraak, sowieso. Helaas waren de tickets uitverkocht voor een show in het Opera House. Ja ik ben serieus, daar had ik echt graag heen gewild. O kijk hier: http://www.youtube.com/watch?v=VeGdU5Yr7uw&feature=related. Dít is het verhaal van the Gruffalo, neem er even de tijd voor. Will herhaalt ieder woord van iedereen en vooral: 'amazing' klinkt erg grappig. Als Fiona vraagt of hij iets wil, krijgt ze vaak terug: 'no thank you mum', wat ontzettend wijs klinkt. En als hij wil dat ik iets doe is het: 'Nata first' of zijn mams: 'Mummy first' maar het is bijna altijd: 'me first'. Wat ik al vaker zei, hij is grappig! Heerlijk kereltje. Jack ook trouwens! Heb de baby verschillende keren vast mogen houden deze week, erg klein vooral eigenlijk. Ben altijd beetje bangig met zo'n kleintje, dacht dat ik wel helemaal expert was na Luciano maar toch niet. Voorlopig nog geen baby'tje voor mij dus voor als jullie dat perongeluk verwachtte ofzo.

We hadden afgelopen week over links rijden met Jack. Jack vroeg wat dingen aan mij over autorijden in Nederland en of wij dan niet aan de rechterkant reden. Hij dwong me min of meer te zeggen dat wij ook links reden. Toen ik dan zonder dat ik het echt doorhad toegegeven had dat we links reden, hij was niet heel duidelijk en ik natuurlijk een beetje dommig, zei hij opgelucht: 'only the silly German drive at the other side of the road!' Mwaop mwaop. Ik moest hem natuurlijk teleurstellen en vertellen dat ook de silly Dutch people aan de rechterkant van de weg rijden. Beetje jammer weer. Haha en Will noemde eerst Mike: bumpy driver en nu werd het: 'Nata bumpy driver?' of 'Nata big driver?' Haha.

Van de week heb ik nog een ander Nederlands meisje leren kennen. Had niet verwacht dat er zoveel Nederlanders zouden zijn, Nederlandse Au Pairs en dan ook nog in de buurt. Saskia. Leuke meid, ze stopt met het Au Pair werk maar blijft wel in Sydney dus wie weet spreken we nog eens af. Altijd leuk nieuwe mensen! Verder heb ik gisteravond afgesproken met Hayley en hebben we een cocktail gedronken in Military road, bij de pub waar haar vriend werkt. Die heb ik dus ook leren kennen. Daarna hebben we nog een ijsje gehaald en die bij het strand opgegeten met lots of chocolat, mjam! Erg gezellig! Echt een leuke klik! Dat ijsje konden we dus om 11pm nog op het strand opeten, al werd het wel wat frisser rond die tijd. Ik vind het leuk om allemaal mensen te leren kennen van verschillende nationaliteiten maar Aussies hebben wel voorkeur. Joe, de jongen van het standbeeld, ga ik deze week ook nog eens zien voor een lunch. Morgen zie ik eerst Dona, daarna Charlotte, 's avonds naar de St. Clements om te zingen. Hayley en Taffes (vriend van Hayley) zijn daar ook en al die andere jonge mensen van afgelopen zondag waarschijnlijk. Leuk dus! Zondag naar Hillsong church met Zweeds meisje, Kornelia en daarna met haar wat lunchen. Genoeg vakantiebestemmingen al voor de eerstkomende jaren dacht ik zo, grapje. Was één van de eerste dingen die Dona zei, Duitse meisje: 'Ja als jij dan naar Duitsland wilt komen kom je gewoon bij mij en als ik dan naar Nederland wil kom ik bij jou slapen, lekker makkelijk voor vakantie!' Definitely!

Elke dag leer ik nieuwe woorden, m'n vocabulary gaat met de dag vooruit wat erg fijn is. Het gaat steeds makkelijker! Heel af en toe floept er nog een Nederlands woordje tussendoor en als ik met de Nederlandse meiden afspreek natuurlijk ..

Woensdag tot vandaag was het rond de 30 graden. Ik heb overdag lekker op het strand gelegen en genoten van de zon. Vandaag en gister moest ik ook echt het freaking koude water in, zo warm was het. Het water is zo'n 17 graden at the moment dus een beetje het herfstweer in Nederland denk ik, koud dus. Oh en menn wat lopen er hier gespierde mannen rond, ja ik moet het gewoon even kwijt. Sommige echt té gespierd hoor en dan sommige ook nog met tattoo's, haha dan denk ik echt 'gelukkig zijn we zo heerlijk gewoontjes gebleven', NOT!

-and i think to myself what a wonderful world-
met liefs uit Sydney.

  • 12 Oktober 2012 - 19:55

    Annely:

    nice GRUFFALO story! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mosman

Renate

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 26398

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Annely en Renate gaan rechtdoor

06 September 2012 - 29 Maart 2013

overwinteren DOWN UNDER.

Landen bezocht: