It's not my cup of tea. -ga er maar voor zitten- - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu It's not my cup of tea. -ga er maar voor zitten- - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu

It's not my cup of tea. -ga er maar voor zitten-

Blijf op de hoogte en volg Renate

13 December 2012 | Australië, Mosman

Dat was nogal flauw natuurlijk. Al die potten thee die koud werden of ineens opgedronken moesten worden onder het genot van de krant. Dat is lang niet zo boeiend natuurlijk. Het spijt me! Ik kwam gisteren gewoon even tot de ontdekking dat ik weer is moest schrijven en dat ik eigenlijk gewoon m’n leven leef hier en dat het eigenlijk heel gewoon is geworden voor mij en het eigenlijk heel bijzonder is dat jullie dat allemaal willen lezen. Eigenlijk dus. Ik ben er wel heel blij mee, dat jullie het willen lezen en het is ook nog eens fijn voor mezelf, zo weet ik aan het eind van al deze maanden tenminste wat ik allemaal heb gedaan en niet heb gedaan! WIN-WIN situatie.

Vorige week hadden we heel goed weer vanaf dinsdag. Ik denk dat ik echt een Nederlander ben want ik heb elke dag op het strand gelegen. Zodra het mooi weer is, heb ik zo het gevoel dat ik buiten moet zijn om er maar van te genieten. Je weet maar nooit wat het morgen voor weer wordt. Dat is hier eigenlijk wel een beetje hetzelfde. Goed vorige week heb ik er ook voor geboet, want ik was ook een beetje verbrand. Dat is toch wel hilarisch, verbranden in December. Dat heb ik meegemaakt! Heb dinsdag lekker op Balmoral gelegen en gezwommen. Het water was heerlijk! Stiekem heb ik ook nog een frietje gehaald. YUM! Dat was om mezelf te ‘troosten’ want ik zou dus eigenlijk met de peeps van de kerk gaan maar ik had het smsje verkeerd gelezen en ze gingen naar Freshwater ipv Balmoral. Freshwater is een strand iets noordelijker. Ik was dus nu alleen en daarbij was het ook nog sinterklaas! Gelukkig kreeg ik nog wel een heel aardig berichtje via Facebook van de mensen van de kerk of het gezellig was geweest, zo aardig! Ik denk dat dit dan sarcastische humeur is van de Aussies. Op één of andere manier heb ik toen ook beloofd een keer of eigenlijk gewoon over twee weken mee te gaan surfen, met Chris. Hij vroeg wie er nog een keer wilde surfen en ik zei dat ik dat wel wilde, dat wil ik ook maar zo snel .. Ja .. ‘ik weet ook niet waarom ik dat deed!’ Hij was wel zo aardig door te zeggen dat hij ook nog maar één keer had gesurft. Goed hij is dus zo iemand die heel veel sport en kan snowboarden. Ik ga dus surfen met Chris. Oh en Chris heeft een vriendin en trouwplannen, is christelijk, niet meer vreemd en komt niet van Marktplaats dus no worries oma! ;) Stiekem wil ik toch gewoon terug komen zonder Aussie. Het is wel gezellig met GGGGris, ondanks we allebei kat uit de boom kijkers zijn. Hij wil ook graag winnen met spelletjes, misschien is dat het! En hij speelt piano, dat was echt genieten in het huisje van de Bluemountains. Daar stond een piano, dan wel vals. Laura had haar gitaar mee, mm ik houd van muziek!

De volgende dag ging ik eerst 's ochtends mee naar een Christmas concert at Jack's school! Erg leuk! Jack gaat naar de basisschool nu dus ze zouden afstuderen. Haha, allemaal zo'n zwart mutsje op. -even de naam kwijt- Erg lachwekkend! Ieder kind had ook nog een vogel gemaakt met zo'n zelfde mutsje, die waren ingelijsd. Daar mochten ouders voor bieden. Ze begonnen serieus bij 500 dollar en uiteindelijk heeft iemand 1100 dollar neergelegd. Natuurlijk! Daarna kwamen Nicolle en Chris me ophalen en gingen we naar Freshwater, alsnog. Ik moest daar namelijk wel echt een keer heen. Dat is dus een surf! Een strand met veel golven in Nederlandse termen. Ik voelde me zo’n vreselijke ‘Noordzee Nederlander’. De golven waren echt sterk, dat vonden zij gelukkig ook, maar zo niet Noordzee. Stomme vergelijking maar beter dan met de Dordogne die ik naast de Noordzee voornamelijk gewend ben. Ik moest alleen iets meer moeite doen om in het water te blijven en golven te pakken. Zij waren al meters verder. Helemaal geconcentreerd op de golven gooide ze ook nog een balletje naar me. Twee dingen tegelijk kan ik gewoon niet, die viel dus naast me neer. Moeilijk moeilijk. Nogmaals surfen ziet er easy uit vanaf het strand, ga je zelf in het water dan lijkt het al wat moeilijker dus ik ben benieuwd. Ik ga over twee weken surfen .. wat een giller! Ik doe hier echt dingen die ik thuis niet doe, kom er ineens achter dat ik toch best een natuurmens ben -ik denk dat iedereen dat wordt hier-, drink melk en water, eet (bijna) geen chips en eet wortels en ei en weet je wat ik vind het nog lekker en leuk ook! Fantastisch. Nu kan ik dus zeggen dat ik alles lust wat eten betreft en dat ik zowel een stads als een natuurmens ben. Amazing.

Terug in Mosman ben ik nog even naar Balmoral gelopen, ik had nog heaps of time. Daar kwam Valeska, Nederlands meisje, ook dus was wel even gezellig Nederlands babbelen! Onze Sinterklaasdepressies delen. Die avond had ik met Anni afgesproken, eine Deutsche dame. Echt een leuke meid en ze woont vrij dichtbij. Ik denk dat we elkaar afgelopen twee weken in ieder geval al 6 keer hebben gezien! We hebben beetje dezelfde uren wat het erg makkelijk maakt! Donderdag bleef ik maar thuis, even rust uit de zon. ’s Avonds had ik m’n laatste les van de Engelse cursus. Ik heb me nog nooit zo verveeld en ik keek uit naar het moment dat we onze internationaal eten gingen delen. Ik dacht alleen dat je wat kleins mee moest nemen dus ik had wat koekjes meegenomen maar één man had z’n vrouw sushi laten maken en heerlijk kipdingetjes die ook typisch Japans waren, een vrouw had Greentea cakejes gemaakt die echt groen waren die ik dus niet aandurfde -lust toch niet alles -, het Spaanse meisje had heerlijke stokbroodjes met omelet klaargemaakt, zoete koekjes uit Rusland en nog wat aardappelachtige dingen. De juf -het is gewoon echt een juffie-, zo’n verstrooide juf weet je wel! Weet ze ineens niet meer hoe je een woord schrijft, gaat ze dat aan mij vragen. Haha dat is zeer lachwekkend want weet ik het! Zo goed is mijn Engels niet en als zij het al niet weet .. toch fijn dat vertrouwen in mij! De juf of eigenlijk de zoon van de juf dus had pizza gemaakt. Zo hadden we van alles wat en het was erg gezellig! Leuke afsluiting!

Vrijdag zag ik Anni weer en hebben we koffie gedronken in Mosman Junction. Het was niet echt strandweer: 23 graden maar té bewolkt. Haha toch niet normaal dat het bij jullie sneeuwde. Onvoorstelbaar!

Zaterdag ben ik met Nynke op pad geweest, de hele dag! Het was mwoah mwoah weer maar ook toen nog weer verbrand op m’n schouders. We hebben gekletst en gekletst en gekletst over van alles en nog wat! Lekker dingen gedeeld.

Há nu is mijn thee koud even tussendoor. Boontje komt om zijn loontje. Zoiets is het toch?

Geluncht en daarna naar Sealife, een groot aquarium in Manly, geweest. Ik had een vrij kaartje gehad van één van de juffen van Jacks school dus dat was voor ons beiden de helft van de prijs! Het was wel gaaf, al zou ik echt graag willen snorkelen hier. Dit was gewoon de Nemo film in het echt, met al die visjes. Beneden waren de haaien, dat was wel bizar. Dan loop je door een tunnel omringd door grote schildpadden, haaien, roggen en allerlei andere vissen. Ergens wel beetje gek idee dat als het glas breekt, die haai je dan mooi te pakken heeft. Daar moet je dan maar niet over nadenken zeggen ze dan. We konden die beesten nu wel heel goed bekijken, wat een immens grote dingen! Fijn ook het idee dat ze hier eigenlijk overal zwemmen. Ik heb wel gehoord dat ze het meest worden gezien in de nacht en in de vroege ochtend. ‘Skinnydipping in the dark’ is hier dus niet zo’n goed idee! Dat was ik toch al niet van plan. We hebben nog even gezwijmeld bij de schattige pinguïns en wilden nog graag de zeepaardjes zien. Een vrouw vertelde ons dat we die zelf konden zien met snorkelen, buiten. Ze wees ons een plek in de haven waar heel veel zeepaardjes zouden moeten zitten, ik denk dat ik maar een snorkelset ga kopen of lenen! Daarna nog even uitgewaaid -letterlijk- op het strand. Nog even stiekem meegekeken bij een jongen die een andere jongen surfles gaf op het strand. Zo werkt het: je ligt op je buik op het surfboard, voeten omhoog en peddelen met je handen, als de golf komt spring je HOP op je surfboard met je voorste been een beetje gebogen of je achterste, dat ben ik vergeten. Nou het ziet er makkelijk uit in de zee, op het droge leek het helemaal een eitje. Dat komt voor de bakker over twee weken, no worries! Haha ik was bij de bakker van de week trouwens en hij zei het niet. Hij zei het gewoon niet. Mijn eerste ingeving was hem heel lang aankijken met m’n mond open maar gelukkig kon ik me inhouden en met een onverstaanbaar ‘see you later’ liep ik naar buiten. Terug naar Manly, het waaide vreselijk hard en er ging zelfs een reddingsbootje in het water. Ik vond mezelf erg gemeen maar ik hoopte dat ze iemand gingen redden. Er stonden overal lifeguards met allerlei dingen in de aanslag. Helaas, niemand gered. Er werd wel omgeroepen om niet te gaan zwemmen, dat het te gevaarlijk was. Eigenlijk vond ik dat best leuk om mee te maken.

Zondag was een suffe dag. Ik had beetje last van heimwee ook dus niet echt meest gezellige dag. Anni heeft altijd last van zondagdepressie zegt ze, misschien had ik dat ook wel even. Alles bij elkaar: kerst in de zomer, kerst zonder familie en geen zin in werk de volgende dag! Zowel de Hillsong als de St. Clements dienst was mooi! Lekker kerstliederen gezongen! Daar houd ik van! Bij beiden kerken staat Johannes 3: 16 centraal, bij Hillsong gaan ze alleen in op ‘Healthy homes’ en ‘When Love came down’ en St. Clements legt de nadruk op ‘what’s the story with Christmas?’. Interessant en weer een nieuwe kijk op een Bijbeltekst die al zolang ‘gewoon’ leek. ’s Ochtends neem ik altijd een bus van Central Station naar de Hillsong church, zo’n gratis pendelbusje. Soms doen mensen weleens praisehanden in de lucht en lachen als ze ons langs zien rijden, alsof wij altijd zo lopen als christenen. Prima. Voordat ik bij die bus ben moet ik door een soortje van tunnel lopen. Daar zitten elke week een vrouw met piano en haar man op de gitaar, heel vals overigens. Ik denk dat het een Chinese man is met een soort viool maar dan met twee snaren en een strijkstok. Vaak ook in het midden van het pad een man met lange baard en hond. In ieder geval ze hebben hetzelfde doel: geld! Dan loop ik daar altijd langs en dan voel ik me zo naar. Dan heb ik het gevoel dat ik wat moet doen of wat moet geven maar elke week liep ik nog langs en dacht ik: ‘ja dan kan ik elke week wel wat geven maar wat kopen ze ervoor, blabla’. Nu zat die man uit Azie (dat weet ik zeker) met die soort van viool er weer en hij speelde ‘merry christmas’. Ik liep door met diezelfde gedachte maar het knaagde zo, dat ik ineens stopte en terug liep. Ik gooide er twee muntjes in, wat achteraf gezien eigenlijk niets was, misschien 30 cent maar die man stond op en met z’n strijkstok zwaaiend in de lucht schreeuwde die me achterna : ‘A very merry christmas! Thank you so much!’ Dat was zo mooi! Haha ik blij, hij blij, dat ga ik dus vaker doen!

Verder gaat het in het gezin gewoon z’n gangetje. Er waren wat kleine dingetjes maar ook weer uitgesproken gelukkig! Ik zit gewoon ook al bijna op de helft, de tijd vliegt! Haha de jongens zijn deze week helemaal into Fireman Sam. Will dribbelt overal achter Jack aan en roept: ‘me Fireman Sam’. En verder spelen we elke dag ‘autootje’ op de bank, op de grond, op een kleedje: ‘seatbelt on nata!’ Oh en ik ben echt een nuchtere Nederlander. Ik dacht dat ik dat niet was vergeleken met mannen in Nederland! Het badje van Sophie was over de grond heen gegaan, wat dus zorgde voor een natte badkamervloer. Ik had de jongens uit de badkamer en wilde het droogmaken. Will komt aanrennen en ik zeg/schreeuw: ‘No don’t come in!’ en BAM! Daar lag ie languit. Ik til hem op. Fiona komt aanrennen, helemaal wit weggetrokken, in stress: ‘Wat gebeurde er, vertel me wat gebeurde er? Huilde die gelijk?’ Goed ik kreeg Sophie in m’n handen en moest die verder aankleden en Fiona wilde naar het ziekenhuis. Dat deden ze dus ook zodra Mike thuiskwam. Gelukkig was er niets aan de hand. Ik denk alleen dat ik eerst even een uurtje had gewacht en aan had gekeken hoe Will reageerde. Nuchterder dus. Nu geen geren (van rennen) en geklier meer met badtijd. Wel fijn altijd de billen en ‘willy’ praat als ze in bad zitten. Ook fijn als Jack dan naar de wc is geweest, met twee handen z’n ‘willy’ heeft vastgehouden en dan met een hand op mijn rug leunt om z’n broek uit te trekken. Mmm jongens! Haha gisteren zat Jack op één of andere wijze toen ze aan het stoeien waren en Will nog nudie, naakt dus rondliep met z’n hoofd bij Will’s billen en Will laat gewoon een scheet .. 'in your face' zoals ze dan zo mooi zeggen! Dat zijn wel grappige momenten! De jongens zijn leuk! Standaard huilen als de tv uitgaat. Morren met ontbijt. Zooitje maken met avondeten. Zoveel mogelijk in hun mond proppen. Als het bij mama niet lukt, bij mij proberen. Haha en als Will uit z'n stoel wil, zegt ie altijd of schreeuwt ie meer: 'Get me out of here!' Ik zing altijd mee in m'n hoofd.

Over tien dagen is het gewoon al Kerst. Ik had eigenlijk altijd thuis zoiets van ‘ohja kerst, leuk maar goed gewoon een feest met familie’. Het was zo gewoon voor m’n gevoel maar nu ik 16000km van huis zit, besef ik dat het dus niet gewoon is en ik zou willen dat ik even naar huis kon! Anderzijds ook niet, ik vind kerst in de zomer ook wel leuk voor een keer! Ik ben er volgend jaar weer bij als er geen gekke dingen gebeuren! Had ik al verteld dat ik eerste Kerstdag met de familie Ward vier en de tweede met Nynke. De tweede hebben ze hier eigenlijk niet maar noemen ze Boxingday. Ook goed! Ze vinden het overigens heel gek dat ik Kerst thuis zonder cadeautjes vier, dat snappen ze niet. Weet je trouwens dat ze hier de 24e een nachtdienst hebben en dat het dan gewoonte is om 12u elkaar ‘merry christmas’ te wensen. Toch wel grappig, ik heb dat nog nooit gedaan, onze ‘nachtdiensten’ zijn dan ook om 9u!

Vandaag was het heerlijk weer, echt genoten! Eerst weer is mee geweest naar Action Sport en daarna spelen in het park/speeltuin, dat was erg leuk. Nu ken ik ook wat meer Au Pairs dus kan ik ook gezellig kletsen! En zowaar was er vandaag ook een jonge sportleraar bij Action Sport, erg leuk ook! Daarna lekker op het strand gelegen. Oh en mamanieuws, we hadden dus ook een goede wasdag vandaag, de zon scheen heerlijk waardoor de was goed buiten kon drogen. Geen speciale ‘alleen was die in de droger kan’ lading! Haha zucht! Morgen ga ik met Anni naar outletstore, ik moet een nieuwe bikini hebben. -ook graag eentje die beetje golfproef is.- ’s Avonds ga ik Anni aan Valeska voorstellen en gaan we gezellig eten met z’n drietjes! Erg leuk, het huis uit! Yay! Zaterdag ga ik naar een Nederlands gezin die ik via Facebook heb ontmoet en daar oppassen, wat extra centjes verdienen. ’s Avonds naar Hillsong, Christmas Carrols! Daar heb ik ook echt zin in! Soort van SELA concert maar dan in Aussie, grapje! Niet grappig! Oh en trouwens, als de familie op vakantie gaat van 5-12 januari, hoef ik niet mee en dat vind ik echt fijn! Dan heb ik het huis alleen -mensen die nog gratis verblijfplek zoeken en mij willen opzoeken voor een weekje?- en mijn ‘werk’ voor die week is –jullie raden het nooit- op Abby passen! Dat is de hond. Hilarisch toch, Renate en een hond, dat is nog zoiets maar ik vind die hond echt helemaal leuk! Ze slaapt ook altijd onder mijn deur. Ik moet haar twee keer per dag uitlaten en eten geven. Oef, zware taak en misschien moet ik de kerstboom aftuigen. Wat klinkt aftuigen eigenlijk heftig maar dat is dus niet te moeilijk! En dan, en dan, en dan .. komen mijn pappie en mammie! YAY! Samen met Nynke ga ik ze even rondleiden door Sydney en dan beetje rondscheuren in de camper richting Melbourne. Looooooking forward!

Ik zal morgen ook maar is wat foto's maken weer met die meiden, dan weten jullie ook waar ik het over heb!

Ik houd er weer mee op! Hopelijk heb ik jullie dit keer niet teleurgesteld! Een fijn weekend lieve mensen en bedankt weer voor alle lieve reacties en berichtjes die ik krijg! Dat blijft altijd leuk!

With love from Sydney. ♥

  • 13 December 2012 - 13:44

    Andre En Ineke:

    Ha die Renate,

    Erg leuk jouw verhalen te lezen, zo een beetje te volgen wat je allemaal doet zo ver weg.
    Kan me indenken dat zo af en toe heimwee toeslaat.
    Toch wensen wij jou ook hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.

    Liefs,


    Andre, Ineke
    Carola en Guido
    Ronny en Kelly
    Nick

  • 14 December 2012 - 15:37

    Elco:

    Hoi Renate,

    prima verslagje weer tot in de details! Gaaf dat je zo vaak naar die Hillsong church gaat. Ik zit me elke keer weer in te beelden hoe dat moet zijn, denkend aan live concerten en video opnames. Is het ook echt zo massaal of valt dat mee? Staat de planning voor de Melbourne trip al een beetje vast?
    Binnenkort eerste surfsession begrijp ik? Ben benieuwd wat dat gaat worden ;) (voorste voet gebogen, achterste mag ook wel trouwens;)
    Ik ga nog even schoonmaken hier. De la Draille peeps komen zo deze kant op!

    Goede kerstdagen en pas op met skinnydippen in the shark!

    xx Elco

  • 17 December 2012 - 00:00

    Evert & Annelies, Lisanne & Cynthia:

    Leuke verhalen nog steeds. Inmiddels heb je er een nichtje bij.

    Cynthia is op 9 december geboren.

  • 24 December 2012 - 12:59

    Daniëlle (niet Je Zusje;) ):

    Hee Renate!

    Ik heb deze net gelezen, en de volgende is er alweer. :)
    Echt leuk om te lezen!
    Hele fijne kerstdagen, ook al ben je niet thuis!
    Ik ga snel je volgende verslag lezen!

    Liefs :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mosman

Renate

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 26413

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Annely en Renate gaan rechtdoor

06 September 2012 - 29 Maart 2013

overwinteren DOWN UNDER.

Landen bezocht: