Sorry peeps, i just LÓVE writing! ♥ - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu Sorry peeps, i just LÓVE writing! ♥ - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu

Sorry peeps, i just LÓVE writing! ♥

Blijf op de hoogte en volg Renate

29 September 2012 | Australië, Mosman

Daar is ze weeeeer. Iedereen word heel vrolijk van mijn verhalen verneem ik, vooral vanwege het feit dat ze zo lekker lang zijn. Daar ben ik blij om, dus ik ga er weer voor vanavond! Hoppatee. Week 3, het lijkt echter alsof ik hier al jaren zit en altijd heb gewoond .. op een paar schoonheidsfoutjes in het Engels na. Ik voel me hier zo op m'n gemak, als ik door de stad loop geniet ik, zelfs al is het avond. Dat is fijn!

Vorige week vrijdag was ik nog een dag met de moeder van Fiona, Bindy. Oma's en opa's hebben hier bijnamen, althans in dit gezin en worden niet aangesproken als 'oma van den Berg' of 'oma Jansen', zoals ik gewend ben thuis. (oma plus achternaam) Nee Bindy, Margie en Fue. Berlinda, Margaret en Philip. Interessant wel. Ik dwaal af, Bindy hielp me nog die dag. 's Avonds kwam haar man, Fue (Philip) over uit Brisbane. Leuk om iedereen te leren kennen, 's avonds heb ik met hen allen gegeten nadat de kinderen op bed lagen. Gezellig met een glaasje wijn. Happy days!

Zaterdag zou ik twee Nederlandse meiden ontmoeten, nu moet ik dus uitkijken want die kunnen natuurlijk alles lezen als je willen. Het was een leuke dag maar een hele dag Nederlands praten is niet verstandig, niet prettig toen ik 's avonds thuiskwam en weer moest switchen naar Engels. Dat wordt dus Engels praten met m'n landgenootjes. Het was erg gezellig, die meiden ga ik vaker zien. Eerst lekker op het strand gelegen met Nynke. Lekker verbrand want zonnebrand dacht ik niet nodig te hebben voor een uurtje na Turkije. Jawel dus. De zon is veel feller hier, dat komt omdat er geen ozonlaag is hier. Ging lekker snel! -ondertussen zijn ze weer wat bruiner ipv rood, mijn benen dus- We zijn zelfs even het water in geweest, wat ijskoud was of eigenlijk 15 graden maar ijskoud aanvoelde. 's Middags ben ik met Charlotte naar de stad geweest en hebben we bij de Starbucks in Darling Harbour wat gedronken, onder het mom van 'die hebben we in Nederland niet'. Bij Darling Harbour heb ik ook mijn wereldstekker gekocht, hooray! Laptop weer in gebruik!

Fiona kwam ook die zaterdag thuis uit het ziekenhuis, precies een week geleden dus. Daar was ik ook wel blij om want de kinderen, vooral Jack eigenlijk vond het steeds moeilijker om z'n mum achter te laten in het ziekenhuis. Ik ben één keer in het ziekenhuis geweest, toen vond ik het al benauwend, ik kon hem wel begrijpen. Jak. Die zaterdag vierden we dit met een wijntje en een toastje met brie. Erg gezellig met de oma's en opa, Fiona en Mike. Er hing gezellige sfeer en ik hoef ook niet veel moeite te doen om te begrijpen wat ze zeggen of grapjes die ze maken, dat is wel prettig! Gelukkig zegt Mike niet telkens meer, terwijl ik allang begrijp dat het een grapje is, dat hij een grapje maakt en begrijpt hij nu ook dat als ik dan sarcastisch reageer, dit niet is omdat ik zijn grapje niet begrijp maar er juist op doorga. Haha, de oma's zijn allemaal ontzettend lief. Heb al een paar 'omakussen' in ontvangst genomen op m'n wang, dat ze zo blij met me zijn etc. Oma's zijn hier gewoon oma's net als in Nederland. Maar goed, nu is er dus een baby in huis en eigenlijk merk ik er -nog- niet zoveel van. Fiona is eigenlijk veel in het kamertje van de baby, bezig met Sophie voeden en haar proberen weer in slaap te krijgen en zelf ook nog beetje te rusten. Baby stuff dus.

Zondag ben ik weer naar de Hillsong church geweest, in de ochtend. Dit keer was er ook soort bijeenkomst voor nieuwkomers. Perfect dacht ik. Dat was het ook, bijna dan. Ik heb daar een Nederlands en Zweeds meisje leren kennen. Esther en Kornelia. Nee geen Nederlands gepraat, hoppa Engels. Eigenlijk heb ik me aan zo'n 10-15 mensen voorgesteld maar ik heb geen idee hoe ze heten of whatever. Die waren in ieder geval blij dat we hier kwamen en boden ons allemaal foldertjes, papiertje, welkomspakketjes etc aan. Overloaded with information. Het werd me echt bijna teveel, niet helemaal perfect dus. Ze zouden ook afgelopen week bellen voor connectgroups in de buurt van waar ik woon, maar heb niets gehoord. Ze hebben connectgroups waarin ze met elkaar over het geloof praten. Daar ga ik zondag wel weer achteraan. Altijd goed om wat christelijke mensen te leren kennen. Moet alleen even kijken of het uitkomt met m'n werktijden. We gingen met z'n drieën, Kornelia, Esther und mich mee lunchen met wat mensen uit de kerk. Twee van hen kwamen uit Amerika, één uit Brazilië en wat echte Aussies en we aten wat bij de Thai. Ja was leuk, allemaal nationaliteiten. Na de lunch liepen we met z'n drieën op richting de bus naar het Centraal Station. Daar namen we afscheid van Esther, zij moest namelijk werken. Ik liep met Kornelia mee om haar Zweedse vrienden te ontmoeten, had toch verder nog geen plannen. Met drie van hen -incl. Kornelia- ben ik die dag weggeweest. Typisch Zweedse namen: Gustav, Sarah en Rasmus, grappig! De laatste ging niet mee. Harbour Bridge heen en weer gelopen, dat is best lang kan ik je vertellen. Daarna gingen zij nog rustig -lees: sloom- over het marktje struinen. Ik was het echt poepiezat dus nam afscheid. Leuk om hen te leren kennen en weer wat meer van Zweden te leren, ik had een geslaagd dagje! 's Avonds plofte ik bij Mike en Fiona op de bank en heb ik met hen gegeten. Lekker makkelijk.

Mike was deze week thuis, dat was een quite easy weekje voor mij. Gewoon the usual au pair dingen: ontbijt opruimen, trampoline springen, was ophangen, babysitten, eten koken, boodschappen doen etc. Ach jullie weten het ondertussen wel. Het is wel onwijs leuk want als ik boven kom hoor ik al gelijk: 'Nata? Nata!' Ze zijn enthousiast naar me, raken aan me gewend en we kunnen best lol maken. :) Will is echt supergrappig. Heb precies 30 uur gewerkt maar had genoeg vrije tijd. Ben zelf nog keer stad in geweest en heb aan het strand gelegen. Het was gisteren namelijk ontzettend warm dus goed insmeren en gaan met die banaan. Nu helemaal het water ingeweest, dat moest ook echt want het was behoorlijk warm, 33 graden. In de stad heb ik afgelopen week lekker rondgeneusd in winkelcentra, QVB en Westerfield, al had ik al vrij snel door dat die laatste een beetje erg duur is.

Vrije tijd heb ik genoeg dus, Kate, de tante van Mike, kwam hier en vertelde me vorige week al over Nederlandse scholen hier. Dat had ik even opgezocht en er zit er zelfs één in Mosman! Ik blij want het leek me leuk om eens te kijken hoe dat ging. Op de site stond echter dat ze altijd wel docenten zochten dus dat was extra leuk. Ik heb hen gelijk een mail gestuurd, dat zou de perfecte oplossing zijn én wat extra geld. Nooit verkeerd. Van de week kreeg ik een mailtje terug en ze hadden helaas op het moment geen docenten nodig maar dat kon altijd veranderen, de schooltijden zijn precies onder mijn werktijden en ik moest toch wel minimaal één jaar in Sydney wonen. Dat ga ik nu dus doen, tót over een jaar. Grapje maar toch vond ik het jammer. Nu ga ik vragen of ik eens mag kijken hoe het er aan toe gaat op 'de Kangoeroe'. Ja grappig, zo heet de school ja. Typisch.

Heb nog geen kangoeroe op trouwens. -ook nog geen gezien- Wat hoorde ik nu van de week, dat de smaak wel een beetje op de smaak van ree lijkt. Ik ben ontzettend benieuwd maar ik wacht af. Heb al wel vaak lam op en ik moet zeggen het is best lekker. Verder zijn hun lievelingsgroenten denk ik brocolli en wortels, dat eten ze namelijk bijna elke dag. Soms wat rode paprika, maïscorn en tomaten. Nét mijn favoriete groenten, haha NOT! Best eenzijdig maar eigenlijk best lekker. En dan natuurlijk aardappels, rijst of pasta, sweet potatoes ook maar die zijn echt zoet. Patat: NO WAY. -niet in dit gezin- Wèèèèh. Ik ben dus ontzettend gezond hier, tot afgelopen maandag. Ik was in de supermarkt en moest meer koekjes hebben dan af en toe een chocoladekoekje na het diner én ik wilde chips én snoepjes én dat heb ik dus gehaald. Daarbij loop ik toch elke dag de berg/heuvel op naar Mosman Junction, dus no worries, ik word niet dik.

No worries: de leus van Australia. For sure. Iedereen zegt het, echt iedereen. Ik vind het wel leuk en het geeft een heel relaxt gevoel, precies waarom die Aussies bekend staan. Ik heb dus geconstateerd dat het klopt, het is maar dat je het weet als je het nog niet wist. De sfeer is hier echt relaxt, dat voel je gewoon. Mensen zijn zó aardig! Vandaag was ik even in de stad met me, myself and i. [zie foto's: zó mooi] We hadden het leuk maar we hadden ook even de kaart nodig, -we don't know Sydney on our thumb yet- komt er zomaar een man naar me toe: 'waar moet je wezen?' -in het Engels natuurlijk- Hielp hij me. Zo leuk! En iedereen zegt 'hi!' en niet eens omdat ik in Ermelo loop en 'van den Berg' heet of omdat ik bij de slager heb gewerkt. Zo leuk, daar houd ik van! Ik doe dat zelf namelijk ook graag, 'hi' zeggen tegen iedereen.

Had ik al verteld van de vele Chinezen hier? Té grappig vind ik die sowieso. Nu was het zo, Jack wilde elke dag rijst eten wat natuurlijk niet kan. Ik zeg tegen hem: 'als je elke dag rijst eet, dan krijg je ook spleetogen net als de Chinezen, die eten namelijk ook elke dag rijst'. Kon ik toch maar beter niet zeggen volgens Fiona: 'er zijn hier nogal veel Chinezen weet je.' Hmm Chinezen dus, erg veel Chinezen, miljoenen Chinezen.

Van de week mijn Engelse cursus betaald, ik zit met 5 andere in de gevorderde klas. Lekker een avondje bezigheid en huiswerk, mmmm. Ben niet voor niets juf hè! Al zeg ik hier nog dat ik student ben want dan is mijn buskaartje 18 dollar ipv 36 dollar, heel goed dat is de helft. Ik ga toch weer studeren als ik terug ben dus helemaal gelogen is het niet, toch? De cursus, met twee van begin 20, twee van in de 30 en één van 44. Ik ben benieuwd! De cursus begint Oktober. Geen idee welke datum eigenlijk. Het is volgende week al Oktober hè, pff totaal geen besef van datum oid maar volgende week begint het nog niet! Heb er wel zin in!

Dat was het dan. Dat was mijn zaterdagavond, moe maar voldaan! Ik ga m'n bed opzoeken nadat ik de foto's voor jullie erbij heb geplaatst. Fijne middag/avond nog! Oh ja nog ietsiepietsie klein puntje: jullie klok gaat binnenkort een uurtje achteruit (wintertijd), die van mij een uurtje vooruit (zomertijd), dat betekent in plaats van 8 uur vanaf dan 10 uur verschil! :)

Tot de volgende!
Love from Sydney.

  • 29 September 2012 - 16:42

    Evert:

    Hey Renate,

    Wat kan jij lange verhalen schrijven :)

    Leuk dat het zo goed gaat daar. Nog veel plezier.

    Groetjes,
    Evert & Annelies & Lisanne

  • 29 September 2012 - 21:20

    Steven En Diny:

    Ha die lieve Renate,

    Hij is weer leuk , je reisverslag !
    Mooie foto's joh , prachtige omgeving....snap best dat je ouders een kijkje komen nemen in januari....
    ga stiekem mee denk ik ...;-)

    Liefs,
    Steven en Diny en de kids

  • 01 Oktober 2012 - 11:58

    Andre En Ineke:

    He REnate,

    Erg leuk weer dit verslag. Denk dat we ook maar een ticket die kant op moeten nemen.
    Ziet er allemaal goed uit en het klinkt ook goed.
    Veel (werk)plezier daar nog.
    Xx

  • 04 Oktober 2012 - 09:53

    Paulien De Koeijer:

    Lieve Renate,

    Fantastisch, wat kan jij verhalen.
    Leuk om je op deze manier te volgen.
    Je kunt beter op een Hillsong- choir gaan, lijkt me meer bij jou passen.
    Het ga je goed met God.

    Groet vanuit de Champignonlaan.

    ps.wij houden je familie wel een beetje in de gaten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mosman

Renate

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 26401

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Annely en Renate gaan rechtdoor

06 September 2012 - 29 Maart 2013

overwinteren DOWN UNDER.

Landen bezocht: