zoo, art & heaps of other plans -holidays-! - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu zoo, art & heaps of other plans -holidays-! - Reisverslag uit Mosman, Australië van Renate Berg - WaarBenJij.nu

zoo, art & heaps of other plans -holidays-!

Blijf op de hoogte en volg Renate

17 November 2012 | Australië, Mosman

Daar zit ik dan weer op mijn bed. Ja ik moet eerlijk zijn: er zijn ook niet veel andere plekken in mijn kamer waar ik echt lekker kan zitten behalve een bureaustoel. De 'pestman' is geweest. Een pestman is iemand die insecten bestrijdt of zoiets dergelijks. Die kwam donderdag en hij was aardig. Net voordat hij wegging zei hij: 'ik ben klaar, het kan zijn dat je de komende twee/drie dagen wat spinnen of 'cockroaches' -groot keverachtig soort- tevoorschijn komen maar heb gewoon wat geduld die gaan wel dood'. Wat een giller! Net zag ik een spin in de badkamer en twee duizendpoten, of miljoenpoten, whatever in ieder geval een dik beestje met heel veel poten, die waren gelukkig al dood. Eén door Abby, de hond, zonder dat ik het echt besefte had ze het beestje al doodgemaakt. Zij is echt m’n maatje. Leuk als je thuiskomt, dan komt ze gelijk naar me toe! Het spinnetje heb ik maar doodgemaakt, want alle spinnen moet ik gewoon doodmaken hier want ze kunnen bijten ofzo, tenminste dat zegt Fiona. Zelf denk ik dat het misschien wel iets meevalt. Dit spinnetje was echter niets bij de spin die ik afgelopen week heb 'getrotseerd'. Jack had een 'playday' met Nick, die kwam dus bij hem spelen. Lekker alles overhoop gehaald in hun kamer, van alle 'Bob the Builder' spullen tot alle 'ZOO' duplo. Hooray! Erg leuk tot Jack ineens naar me toe komt met de boodschap: 'A spider!' Dat was afgesproken sinds die roodbruine spin -die naderhand naar mijn idee toch niet echt een redbackspider was, maar goed Fiona is redelijk panisch met al die beesten- dat als de kinderen een spin zien, ze een volwassene erbij moeten halen. Fiona was aan het voeden dus logisch dat hij naar mij kwam. Ik liep als volwassene met mijn perfecte slippers aan mijn voeten naar de kamer en vroeg waar die spin was, zelfverzekerd dat ik die wel even zou doden. We zagen hem even niet maar toen we iets van de duplo verschoven schoot ie naar voren. Het was een gigaspin, echt een gigaspin, niet die van thuis die ik daar al giga vónd. Dit was zo'n harige bruine, het lijfje net zo groot als een kinderhandje. Ik denk dat jullie allemaal graag het filmpje hadden willen zien van mijn gezichtsuitdrukking in combinatie met toch een soortje van gil toen ik die spin zag. Ik denk dat jullie nog liever de daarna nog meer verschrikte gezichten van de jongens hadden willen zien richting mij. Goed ik wist niet wat ik moest doen, behalve dat ik hem dood moest maken natuurlijk. Dit was zo'n zelfde momentje als toen ik bij de thuiszorg in een huis kwam waar ik met m'n handen in het haar stond wist dat het schoon moest maar niet wist waar ik moest beginnen. Mijn 'perfecte slippertjes' leken mij niet echt perfect voor dit schepsel. Ik liep naar Fiona en vroeg haar wat te doen. Zij vertelde mij echter wel dat ik hem gewoon met mijn schoen moest doodmaken en het leek wel of ze mijn vraag nogal retorisch vond. Ja ik als leek in het doodmaken van grote spinnen en ik die nog nooit zo'n grote spin in het echt had gezien dacht : 'misschien ben ik wel te bang en kan ik hem inderdaad gewoon doodslaan!' Tafel aan de kant geschoven, kinderen allang uit de kamer gebonjourd vanzelfsprekend, stond ik met mijn slipper in de aanslag. -Ja ik lach mezelf momenteel ook uit.- Er kwam alleen niet veel beweging in mijn hand met slipper. De spin vond het nog wel prima, bij alles wat ik verschoof ging hij ook een stukje verder. Die beestjes zijn flink snel trouwens. Ik liep nog een keer naar Fiona en ze zei dat ze er met 1min zou zijn. Ondertussen hield ik die spin in de gaten en hield nog steeds die slipper in mijn hand, voor als ik toch de moed en -vooral- de kracht had gevonden. Ze was nog niet binnen of ze zei: 'that spider is massive!' en op hetzelfde moment had ik een baby in m'n handen en vloog zij de kamer uit. Daarna kwam ze binnen met een spray en begon op het beest te spuiten als een soort mevrouw Helderder met haar spraytjes tegen kakkerlakken in Pluk van de Pletteflet. Ik denk trouwens dat geen spin dit overleefd zou hebben, ik was zelfs bang dat de baby het niet zou overleven, zoveel spoot ze. Oke dat is een pietsie overdreven maar het stonk echt en ze spoot echt veel. De duplo werd uit de slaapkamer gehaald en dat werd spelen in de woonkamer voor de jongens, de slaapkamer werd de kamer van de spin, de dode spin. Na een uurtje kwam Kate binnenlopen voor een kopje thee. We vertelden haar van de spin en ze ging een kijkje nemen. Die spin konden we dus niet met een papiertje oppakken of met je blote hand want je hoorde genoeg verhalen van spinnen die na een week nog konden bijten zo vertelde zij weer en die is echt niet bang voor de poes. Griezel. Ik ben even aan het kijken of ik kan vinden welke het was, maar ik heb nu overal kriebels. ‘Jakkiebakkie nata’ zou Will zeggen. 'In sommige Aziatische landen worden spinnen gevangen, gefrituurd en vervolgens opgegeten.' zegt Wikipedia, Aziaten zijn echt bijzondere vruchtjes. 'Van spinnen wordt wel beweerd dat ze soms ingeslikt worden als men slaapt. Dit is echter een broodjeaapverhaal omdat een spin niet in staat is om zich in de slokdarm te bewegen, laat staan erdoor heen kan lopen. Ook is het menselijk lichaam erg warm voor een spin. Deze beesten houden van vochtige plekken, daardoor kan een spin al helemaal niet worden aangetroffen bij de mond.' Fjieeuw en trouwens die spin past niet eens in mijn mond. Ik zal eens aan Kate vragen wat voor spin het was. Groot, vies en eng in ieder geval. De insecten zijn hier een stuk groter en ik durf Mike niet echt meer om hulp te vragen omdat 'ik het zelf wel kan met mijn perfecte slippertjes en keukenrol' volgens hem. Moeilijk leven ja. Ja Renaat hoe was Australia? Ja spinnig, sorry maar ik ben er inderdaad behoorlijk vol van, maakt veel indruk!

Om nog even lekker verder te gaan op dieren, ben ik zaterdag met Nynke een dagje naar de ZOO geweest. Wat is dat een geweldige dierentuin zeg met de Skyline, Harbour Bridge en Opera House in zicht achter de giraffen. Echt gaaf, ja ik weet niet waarom maar het was net even 'Madagascar' in het echt, in Sydney dan weliswaar. Dat is dé nieuwe obsessie trouwens, Madagascar naast the Gruffalo én Fireman Sam én Cars2 etc. Dit keer veel erger aangezien ze samen geobserdeerd zijn, Jack & Will. Ik denk dat ze in afgelopen drie weken zeker 5x Madagascar 2 en ook al 5x Madagascar 3 hebben gezien, ze wisselen ze wel keurig af dus best gevarieerd. Een film wordt verdeeld over twee avonden want het is een 'half uurtje' tv per dag, voor de Madagascar kenners, inderdaad ietsje langer dus. Nu zingen we hier dus de hele dag ‘i like to move it, move it, move it!’. Dat even ter zijde, de ZOO was echt mooi en heb behoorlijk wat nieuwe soorten dieren gezien waaronder een bongo, tasmanian devil, echidna -mierenegel, heel gaaf beestje-, tapir, quokka en allerlei andere soorten kangaroos, koala etc. Wij hadden het naar ons zin en hebben genoten ondanks het koude weer. Relatief koud, 18 graden. Zondag was dat beter dus heb ik lekker op het strand gelegen! Heerlijk. Evenals maandag trouwens, toen was ik net op tijd terug voor de onweer uitbrak. In mijn pauze ben ik Fiona nog even te hulp geschoten aangezien het water uit de wanden kwam zetten in de eetkamer. Gelukkig hield het daarna op met regenen of ging het in ieder geval niet zo hard meer. Deze week is het weer nogal triest eigenlijk, veel regen vandaag ook, af en toe een beetje zon die wel gelijk warm is overigens. Dat is weer lekker om even naar het strand te lopen. Ik houd van het strand! De regenachtige dagen waren wel goed voor m'n traveljournal -een plakboek mannen, een plakboek-, die al behoorlijk dik is ondertussen!

Zondag was een herdenkingsdag voor de soldaten van de Eerste Wereldoorlog. Dat wist ik door beide kerkdiensten waar zij werden aangehaald in gebed en in de Hillsong church zijn we zelfs een moment stil geweest. Moet heel eerlijk zeggen dat ik nooit echt heb stil gestaan bij de Eerste Wereldoorlog, in NL staat de Tweede Wereldoorlog wat meer centraal die eindigde in mei 1945. Mike dacht dat ik verkeerd zat .. hij was er zeker van dat ie in 1944 was geëindigd in Europa. Fair enough, dacht ik zo! Ik denk dat hij ook een beetje eigenwijs is!

We zijn hier ook volop in voorbereiding op ‘Christmas’. De naam is wel mooier eigenlijk, meer betekenisvol. Al denk ik eigenlijk dat ze dat hier niet allemaal zo beseffen. Iedereen koopt hier cadeautjes voor elkaar met Kerst. Dat is vanwege Santa Claus, ze hebben hier geen Sinterklaas dus dat missen ze dan. Ik denk dat ze daarom hier al zoveel met Kerst bezig zijn. Het werkt namelijk bijna hetzelfde alleen heeft de Kerstman elfjes in plaats van zwarte pieten of gekleurde pieten bedoel ik natuurlijk! De jongens hebben al een foto met Santa, ook hier zijn kinderen bang voor een man die cadeautjes brengt en een gek rood pakje draagt. Mike en Fiona hebben mij de cadeautjes van de kinderen al laten zien, verder doen ze met de familie gewoon een soort van lootjes trekken. Ik heb Kerst nog nooit met cadeautjes gevierd, ik kreeg altijd maar Eén Cadeau. Die krijg ik gelukkig nog steeds maar dit jaar zal ik meedoen met de familie van Mike en vier ik Kerst óok met andere cadeautjes waarop waarschijnlijk een BBQ volgt op het strand! Kijk er al naar uit, apart maar leuk om Kerst eens (ergens)anders te vieren, net als Oud&Nieuw. Eigenlijk is het best grappig maar alles qua versiering staat in het teken van sneeuwpoppen, sneeuw en winterdingen. Right. Er zijn zoveel mensen in de stad, dat is zo bizar eigenlijk, allemaal met hun eigen leventje en hun eigen doel in de stad of doelloos zoals ik meestal. Lijkt me eigenlijk wel leuk om gewoon is iemand te volgen en als die dan op z’n bestemming is de volgende uit te kiezen. Klinkt best doelvol en grappig, maar meiden daar heb ik eigenlijk jullie voor nodig. Dan kunnen we weer in een lijn achter mensen aanlopen .. hihi, dat is niet zo grappig in je eentje. Well maybe krijg ik iemand hier zo gek.

En dan nu nog wat andere vooruitzichten, zo ga ik aankomende donderdag spijbelen tijdens mijn Engelse class en ga ik met Hayley op pad. En niet zomaar, ik mag namelijk mee als ze haar trouwjurk gaat passen! Zó leuk! Eigenlijk had ik ook mee gemogen op haar vrijgezelle weekendje die afgelopen weekend was maar er was helaas geen plek meer in het huis. Je kunt wel raden hoe we ‘klikken’. Echt leuk! Leuk! Leuk! Alles is leuk! Ze trouwen in Maart dus dan gaan we zeker kijkje nemen!

Sophie wordt 22 december gedoopt, haar 'christening' -ook mooiere naam- in de katholieke kerk. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik denk dat ze dit voornamelijk uit 'het is een mooie traditie' doen. Ze gaan namelijk nooit naar de kerk en hebben ook niets met geloof naar mijn idee. Goed ik vind het wel leuk om mee te maken en dat is rede om eens te shoppen voor een mooi zomerjurkje. Dat jurkje kan ik dan ook gelijk aan met Kerst. Het klinkt toch zot in december, een zomerjurkje. Oh en de pet is er ook ondertussen en ik denk dat hij en ik goede maatjes gaan worden. Ik mag hem wel namelijk. Ik denk ook dat het een fan-tas-tische uitkomst is als ik een ‘bad hair day’ heb!

Verder heeft de familie naar mijn idee gisteren besloten om op vakantie te gaan en om precies te volgende week vanaf de 24e en ik moet mee, met de nadruk op moet. Ze gaan naar de South Coast wat ontzettend mooi moet zijn! No probs. Die vrijdag kom ik terug en ga ik gelijk door richting mijn weekendje Blue Mountains. Hoppa, i ♥ the summerholidays! In januari als Mike vrij heeft, kan ik nog een week vrij nemen en daarna komen de papa en mama al! Times fliesss!

De eclipse heb ik afgelopen week op tv gezien, live report vanuit Brisbane. Echt indrukwekkend, het werd gewoon aardedonker. Bij ons in Mosman helaas niet. Ik weet niet waar dat aan ligt eigenlijk, heb ik ook niet uitgezocht maar bij ons bleef het gewoon licht én bewolkt, misschien lag het daaraan! De maan schuift dan volledig voor de zon! Beautiful!

Toch nog maar even de nadruk leggen op het geluk dat ik heb met dit gezin en dat het allemaal zo goed klikt! We kunnen echt samen lachen en leuk kletsen, dat is echt fijn! Dona gaat haar gezin verlaten, er is teveel botsing tussen haar en haar hostmum. Erg vervelend, ze moet vertrekken voor 1 december en als ze geen ander gezin vind voor de laatste drie maanden zal ze naar huis gaan. A shame! Erg jammer! Natuurlijk erger ik me ook weleens aan Fiona, ik bedoel het is heus niet altijd rozekleur en maneschijn als Au Pair zijnde. Het werk is niet moeilijk maar je bent constant met iemand samen in haar huis met haar spullen, haar kinderen. Moeders weten nu eenmaal wat het beste is voor hun kinderen. Alles moet dus op haar manier, soms is dat weleens frusterend. Jouw manier is namelijk wel goed maar haar manier beter maar geen geklaag. Ik woon in Australia en verder is het altijd heel gezellig. Oh en mag ik nog even zwijmelen over het baby’tje. Wat een dotje. En ja ze lacht, ook naar mij, dat is zó schattig!

Mijn Sinterklaasbox is onderweg hoorde ik, met mjammie pepernoten. Ik zou eigenlijk nog meer zin hebben in een eigengemaakt kopje koffie van moeders mét pepernoten. Chocoladepepernoten. Oeh en paprika chips, dat kennen ze hier jammerlijk genoeg niet. Jack vroeg me van de week trouwens of ik mijn 'willy' ook even kon showen toen het weer 'willytijd' -lees: badtijd- was. Toen ik vertelde dat ik die niet had, moest ik dat maar even showen en uitleggen waarom! Heb maar verteld dat ie dat maar even aan z'n moeder moest vragen .. De jongens zijn echt leuk! We hebben gisteren mijn IKEA vingerpoppetjes uit de verpakking gehaald en ze zijn er helemaal wijs mee. Natuurlijk moesten we nog meer poppetjes zelf maken. Heerlijk knutselochtendje. Ik kom net thuis en ben even met Abby aan het spelen hoor ik van boven ‘NATAAA, come upstairs!’ Dat was Jack en dan hoor je Will papegaaien: ‘NATA, upstairs!’ Met een knuffel wordt je dan bij de deur ontvangen en dan denk ik, ja ik ben weer thuis.

Vandaag ben ik met Nynke naar the Art gallery NSW geweest vlakbij de Botanical Gardens. Zo mooi! Eigenlijk vind ik kunst echt vet, bijna alle kunst! Nynke en ik zijn beide dromers, dus heerlijk zo’n dagje filosoferen en kletsen over van alles en nog wat. We hebben altijd genoeg te bespreken, zijn we geen moment stil. Eigenlijk heb ik nooit echt moeite met praten! -hmm alleen als ik verliefd ben misschien- Zij ook niet en ook wij ‘klikken’ zo goed! ’s Middags lekker geluncht in George Street. Echt gezellig van die daagjes weg, het is daarom dat ik van mijn weekend houd. Nu moet ik alleen nog een maatje vinden voor de zondag want ik heb wel twee maatjes uitgekozen die beide een vriendjelief hebben dus de zondag daarmee spenderen. Morgen zal het weer beter weer zijn dus wie weet kan ik een bezoekje brengen aan het strand om een beetje variatie te houden of naar een museum. Ze gaan ook rugby spelen met jongeren van de kerk dacht ik of cricket of één of andere Aussie sport. Ik vertelde hen dat ik wel langskwam. ‘Ja je hebt het snel genoeg onder de knie, alhoewel het normaal niet echt door meisjes wordt gespeeld!’ Ehh, ik doe niet mee hoor, ik kijk eerst wel eventjes .. Sinds een paar dagen heb ik soms wel even het gevoel dat Nederland wel enorm ver weg is en vooral mis ik dan het even binnenlopen bij vriendinnetjes of bij de familie om even bij te kletsen maar nog niet genoeg om naar huis te komen! Haha daar heb ik wel over gedroomd met ongelukken omdat ik aan de linkerkant van de weg reed in Nederland. Ik en mijn dromen. Juist ja.

Bedankt voor alle leuke reacties weer. Ik hoor ook vaak dat de foto’s zo mooi zijn. Ik moet jullie nu een klein beetje teleurstellen want de foto's zijn mooi maar in het echt is het nóg veel mooier. De kleuren van de zee, de omgeving etc. Als je de kans hebt, gaan met die banaan naar Australië! En dan te bedenken dat ik alleen nog maar Sydney en omgeving heb gezien ..

See you later alligator! -only after a while, crocodile-
Met alle liefs uit Sydney.

  • 19 November 2012 - 07:16

    Wim Stoorvogel:

    Hallo lieve nicht,

    Even een bericht van oom Wim vanuit Vietnam. Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ik volg mails, maar ik lees ze niet allemaal omdat ze soms erg lang zijn en ik ben veel korter van stof.
    Ik heb het erg naar mijn zin omdat het een totaal andere wereld met andere gewoonten is. Ben nu ruim 2 weken onderweg en het is erg levendig en iedereen rijd hier rond om een Honda. In Saigon wonen 6 miljoen mensen en 4 hebben een Honda, krankzinnig zo druk. Heb nu ongeveer 1600 km afgelegd met bussen, treinen en vliegtuigen en onderweg is er volop zon en regen. Maar de gemiddelde temperatuur is 25 graden. Vandaag ben ik in Sapa en dit is een berggebied bij de Chinese zee en ga daar 4 dagen wandelen, dan nog 2 tot 3 dagen op een boot over de meren in Zuid Vietnam en dan weer terug naar Nederland. Trouwens ik kom heel veel jonge vrouwen van begin 20 hier tegen die alleen door Vietnam, Laos en Cambodja reizen, dus grijp je kans een keer. Nu ga ik weer verder genieten van het heerlijke eten, exotische fruit, drankjes en massages. Nou ik hoop dat je ook nog een fijne tijd zult hebben. Hoe lang blijf je eigenlijk nog?

    Enjoy en veel liefs,

    Wim

  • 19 November 2012 - 19:04

    Annely:

    Dame!
    Weer genoten van je lange verhaal!
    Ben ook wel benieuwd naar je hoed!
    Volgende keer foto?

    Liefs uit het land waar de Sint dit weekend is aangekomen!
    .. en zijn pietenbazen! -die zwarte weet je-

  • 22 November 2012 - 22:14

    Tineke:

    Hé Renate,

    Leuk om je belevenissen te lezen! Fijn dat je het er goed naar je zin hebt en geniet van alles om je heen!
    Inderdaad een bijzonder idee om een zomerjurkje met de Kerst aan te hebben.... 'k zou nu niet aan zomerjurkjes moeten denken met de temperatuur hier... brrr!!!
    Alle goeds toegewenst en geniet van je tijd daar!

    Liefs, Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Mosman

Renate

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 2038
Totaal aantal bezoekers 26408

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Annely en Renate gaan rechtdoor

06 September 2012 - 29 Maart 2013

overwinteren DOWN UNDER.

Landen bezocht: